Ordlös predikan & update

Ytterligare en söndagkväll i stadsdelen Chabab, Nakuru, någonstans i södra Kenya. Oslo Gospel Choir (Preludium) ljuder i högtalarna, Markus snarkar på soffan och regnet, som har hållit på hela dagen, fortsätter att smattra mot tak och fönster. Skymning börjar falla och här sitter jag, Thomas (kallas förresten Scofield av vissa här nere. För er som vet vem det är fattar ni att jag tackar och tar emot. För er som inte vet – google han!), lagom nöjd över min väldigt dramatiska inledning, och tänkte ägna mig åt i-landsfenomenet ”bloggning”.

Vi börjar med dagen. Sabbaten har innehållit bokläsning, mat, cykeltaxi och gudtjänst (den dagen hade nog till och med en fariseé klarat sig undan med), och det har varit mycket skönt!
Det sistnämnda firade vi i en kyrka vid namn Kaptembwa, och lokalsyftet tjänades av ett litet rektangulärt lerhus på kanske 20*5 meter. Underbar afrikansk sång och en predikan får sammanfatta den 3 timmar långa tillställningen, och det var mycket gott att få vara där!
Detta låter säkert klyschigt, och ni har antagligen hört det tusen gånger förr, men att få se den glädje som dessa kenyaner har när de firar gudtjänst är så underbart. Vad har de att tacka Gud för? De har antagligen ingen dator, de ska nog inte äta fin mat ikväll och de flesta av dem har definitivt ingen framtid fylld med flygresor och utforskande av spännande kulturer att gå till mötes. Så vad tackar de Gud för?

Jag skäms när jag ser vilka ord mitt fingertryckande bildar, trots detta kan jag inte förneka att mina tankar allt för ofta går just så här. Och vad tydligt det då blir att jag förlitar mig mer på det materiella än på Gud.
Jag förstod inte så mycket av Swahili-predikan som utgick från en av Jesu liknelser (Luk. 14:15-24). Istället fick jag, bara av att se på dessa kenyaners sätt att fira gudtjänst, ett rejält undervisningspass över bergspredikan (Matteus 5-7) – Saliga är de fattiga... Samla inte skatter på jorden... Sök först Guds rike...

Veckan som jag och Markus går till mötes blir rolig! Imorgon (måndag) ska vi + Lina ut till Bethesdas andra rehabiliteringscenter, i ett litet samhälle som heter Gilgil. Visserligen har vi varit där innan, men denna gång ska vi till och med sova över! Blir kul – njebandymål ska snickras ihop, njebandy ska spelas och vi har med oss en get som ska spisas!
Hem till Nakuru på tisdag, två dagar här, och sen på fredag ska vi, och många med oss, på en rundtur i missionärens tecken! Svenskbesök i form av busschaufför Olle L Nilsson med fru, barn och lite annat (liten andel, procentmässigt räknat, av Missionär-Sofias familj) kommer ner, och bland annat dessa kommer att utgöra resekompanjoner under vår lilla tripp. Vi kommer att åka västerut, hälsa på några missionärer och besöka platser som varit viktiga för det svenska missionsarbetet i Kenya. Hemkomst nästa tisdag - så om vi inte bloggar innan dess så vet ni var vi håller hus! ;)





Dagens anti-dawkin´s tanke: Mitt rums gardiner är prydda med kolossalt många elefanter. I eftermiddags när jag låg och studerade dessa i någon minut slog det mig att inte en enda vettig person skulle hävda att det inte finns en designer bakom dessa gardiner och dess motiv. Ändå hävdar Richard Dawinks, och många fler med han, att modellen för motivet på dessa gardiner inte alls har uppkommit tack vare en designer utan av en slump! Modellen är betydligt mer komplex än fejk-elefentan på mina gardiner. Detta visar sig i att en riktigt elefant äter, går, förökar sig och mycket annat. Bara jag som inte riktigt ”tar det” resonemanget från Dawkins?




bilder från vår helkväll med amos - hemlagat kött, chapati och cola,
bloggning, swahiliplugg och idas sommarvisa framförande....

Slutligen lite Swahili-skola, som numera faktiskt har kommit att bli ganska seriös och användbar. I förra inlägget lärde vi oss hur man snyggt kommer in i ett samtal med en kenyan. För att sedan kunna driva detta samtal vidare kan man exempelvis använda sig av följande förslagna fraser!

Habari za watoto – Hur mår barnen?
Habari ya nyumbani – Hur är det hemma?
Habari za kazi – Hur är arbetet?
Habari za asubuhi – Hur är morgonen?

Habari betyder ordagrant nyheter, men i sammanhanget blir det typ som översättningen lyder.

Sasa tunamaliza kufunza kiswahili leo. - Nu slutar vi undervisa swahili för idag.

allt från oss!
/thomas & markus

But now, Lord, what do I look for?
My hope is in you. Psalm 39:7

Kommentarer
Postat av: Kstina

Tja! Hörde av Sofia att ni är volontärer! Va kul!

Och vilken rolig blogg ni gör! Inte minst era swahili-ord... direkt inspirerade från melodikrysset, är super att läsa. Jag har skummat er blogg och kommer att läsa med nöje här igen.

..."sist" jag såg er sprang ni omkring som små konfirmander på ÅhusMG... Ni är väl er ganska lika på bilderna ... förutom håret...

Hälsa Sofia

och mamma & pappa mfl!

Många hälsningar från 11,1111... %

2008-10-06 @ 23:18:14
URL: http://kstina.blogspot.com
Postat av: Jonathan

Ey!



Fint ni har det.. Min(Jon) mobil blev stulen på bussen så nu kan jag inte ringa på ett tag, men sen när jag fått en ny mobil, då ni, då ska jag ringa... Josse tycker det är dyrt.. Skitsnack..





Har ni någon postadress? isåfall vilken? MAILA MIG OM DEN...



Gott att höra att ni har det bra och att ni är ute i Guds tjänst.



Klem



Jon och Jos och Sto och Sim

2008-10-08 @ 19:40:56
URL: http://flickr.com/jonathanekstrom
Postat av: mari.. blodsslekt me vår alles sindre..;)

På tide me ein norsk kommentar her inne og;)

kjekt å lesa på bloggen dåkes asså! prøve så godt eg kan å forstå, men nåken ord stusse eg på..;) haha. logisk nok, si eg kj e svensk.



og må sei de e veldigt kjekt me swahili kurs her inne, sitte her å seie de høgt for meg sjøl;)

2008-10-12 @ 14:46:40
URL: http://www.unnsjull.weblogg.no
Postat av: mari.. blodsslekt me vår alles sindre..;)

på tide me ein norsk kommentar her og;)

veldi kjekt å lesa på bloggen dåkes, prøve å forstå alt, men nåken ord e litt vanskeli.. hah, logisk nok, si eg ikkje e ein kløppar på svensk..;)



og så e de veldi gøy me swahili kurs asså, sitte her å lese de høgt for meg sjøl..;)

2008-10-12 @ 14:50:53
URL: http://www.unnsjull.weblogg.no
Postat av: mari.. blodsslekt me vår alles sindre..;)

flaks de kom to gånger:)

2008-10-12 @ 14:52:05
URL: http://www.unnsjull.weblogg.no
Postat av: mari.. blodsslekt me vår alles sindre..;)

flaks de kom to gånger:)

2008-10-12 @ 14:53:08
URL: http://www.unnsjull.weblogg.no
Postat av: cornelia.

hej!

thomas..ändå kul att du blir kallad scofield!! me like!! haha

förstår a vert bloggande att ni har det bra och att ni på ett eller annat sätt får se hur Gud arbetar och får lära känna honom genom det. härligt.

jag ser framemot jättemycket att komma ner, hoppas vi hinner ses några stycken dagar där. tack för filmen som vi fick till återträffen, det var verkligen uppskattat.

(och du thomas, jag har inte glömt mitt löfte om bildspel...)

glid i frid.

cornelia.

2008-10-12 @ 22:47:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0