Äntligen Hemma - Mwisho Nyumbani

Sist vi bodde i Afrika var 1996. Då gick livet mest ut på att klättra i lek, leka tagen och spela fotboll. Ingenting har förändrats – med andra ord vi trivs!

Skämt o sido. Det är skönt att vara här, även om vi har lite olika erfarenheter av Afrika i de mer vuxna åren. Jag (denna gång är skribenten Thomas) har inte varit i Kenya lika många gånger som min resenkompanjon Makakan och har därför inte känt mig lika säker på vad det är jag reser till. Hittills har det dock gått väldigt bra. Säkerligen kommer fler intryck än detta komma upp denna blogg ju mer tiden går.

Hur som, flygresan gick väl och efter ett problemfritt anskaffande av Kenyanskt visum blev vi hämtade av Sofia (en av missionärerna på vår arbetsplats Bethesda) och hennes taxichaffis. Vi bor nu på menonites, ett kristet ställe i Nairobi, och åker ut till Nakuru imorgon förmiddag. Mer om Nakuru och mycket annat i framtida inlägg.

Nu till något lite mer allmänbildande! När vi skapade denna bloggen gjorde vi det med några syften och baktankar ;)
Vi vill dels främja familjen Svenssons inblick i kusinerna Imbergs Kenyaresa på ett trevligt och läsvärdigt sätt! Men vi vill också förstärka den bristfälliga kunskap den svenska folket har inom området Kiswahili. Därför kommer varje blogginlägg (här reserverar sig bloggförfattarna mot undantag på grund av lathet, stress eller allmän brist på motivation) innehålla 5 st nyttiga ord på detta underbara språk.

Kakao – vilken faktiskt också betyder just Kakao.

Ordet Kakao får mig utsökt att tänka på den brasilianska fotbollsspelaren Kaká. Tar man bort de de två sista bokstäverna och lägger till ett a får vi Kaa!

Kaa – Krabba, Träkol eller glödande kol.

Nått annat som glöder är Runes kärlek till Kattis. Därför blir vårt tredje ord för kvällen – Mtoto

Mtoto – Barn, pluralis – watoto

Ibland blir barn sjuka. Därför ta vi och lär oss ordet dawa

Dawa – Medicin

Avslutningsvis, utan försök till humor och långsökta kopplingar, lär vi oss det roliga ordet kipilefti.

Kipilefti – Rondell

Vi tycker det är kul med SMS. Våra nya afrikanummer är
Thomas: +254720 384 498
Markus: +254720 384 576

Hoppas ni har det gott där hemma!
Vi hörs och ses / thomas & markus

I hbg

”My eyes are ever on the Lord,
for only he will release my feet
from the snare”
Psalm 25:15

Kommentarer
Postat av: sara imberg

haha! Kul att ni har det bra! Roligt inlägg, måste jag säga!



Här har ni några ord som ni får klura ut och lära er( om ni inte kan dem redan, men det hoppas jag inte=)

fahirisi

pumzi

shagahala baghala



och ett viktigt ord som jag hoppas att ni får användning av senare i era liv...



POSA!



hejdå för mig den här gången=)

2008-09-08 @ 21:22:07
URL: http://saraimberg.blogspot.com
Postat av: Katrina Imberg

Kära Markus och Thomas!

Jag är så jätteglad för att ni nu är i Kenya och känner verkligen med er i glädje! Jag ber för er att ni ska få vara friska, och att Herren ska ge er frimodighet, glädje och vishet i era uppgifter.

Det ska bli roligt att följa er här på bloggen; ett nytt sätt att kommunicera i vardagen.

Vi mår bra, vädret är regnigt och för tillfället inga nyheter.

Kram och Gud välsigne er!

Jag älskar er!

Mamma / Kattis

2008-09-08 @ 22:06:08
Postat av: Cecilia

Haha, kipilefti ska jag lätt börja använda!

Gött att allt har gått bra (förutom väskan). Fota nu massor och lägg in på bloggen =)

2008-09-08 @ 23:07:25
URL: http://cecilyeah.blogg.se/
Postat av: Gösta

God morgon, så ni har redan kunnat kopplat upp er! Thomas, du har varit på det gästhemmet en gång tidigare, när du var sådär 6 år gammal. Nu önskar jag er safari njema på resan till Nakuru. Och ser fram emot många rapporter. Baba/Gösta

2008-09-09 @ 07:20:18
Postat av: benedicte

Härligt att ni är lyckligt framme i landet!

Kul inlägg :)

2008-09-09 @ 10:28:45
URL: http://benedicte.blogg.se/
Postat av: Jonathan

Hej grabbar..

Gott att ni är nere.. Tänkte bara på en grej.. Vet ni vad det stipendiet som ni sökte hette? och hur mycket fick ni var?? Ni kan väl maila om ni vet.. Hade varit toppen..



Ciao



2008-09-09 @ 14:16:56
Postat av: Sara Imberg

HAha, så ni kunde ordet! Ni kunde väl det förstås utantill, hade väl på pluggat på lite i smyg antar jag;)



Kramar!

2008-09-09 @ 15:28:57
URL: http://saraimberg.blogspot.com
Postat av: Nicko

Nice att ni är framme!



Hade det hänt något med väskan?

2008-09-10 @ 23:09:06
Postat av: Maria och Linda Norén

vad coolt att ni(vet ej vem kusinen är, så vi skriver mest till Markus) är i Kenya heja er!

hoppas att ni får vara med om massor av roliga äventyr och Markus hör av dig hur det går med innebandy träningarna som du skall hålla:)

vi ser fram emot att höra mer av era galna påhitt.

Ni kommer att upptäcka helt nya sidor utav Gud där nere ta vara på det och lev i tro!

hur går det med swhiilin Markus? Jakob sa att du redan kunde allt...(ööö not)



LYCKA TILL!!!

bless maria o linda

2008-09-11 @ 14:48:17
Postat av: Jonas

Tjenna grabbar!

Riktigt skoj att höra att allting har gått bra och att ni mår bra. Njut och ta vara på tiden!



Ha det riktigt gött!

//Jonas

2008-09-11 @ 16:57:01
Postat av: Ingegerd Johansson

Roligt att lära sig ett nytt ord, nästan 20 år efter att ha lämnat Kenya. Det tog en stund innan jag kopplade ihop "kipilefti" med "keep to the left"!



Hälsningar

Ingegerd på expis

2008-09-16 @ 14:37:52
Postat av: Therese Ekström

Haha, roliga ord! De ska jag använda mig av i Kenya, :) hehe



menmen, trevlig blogg! :D

2008-09-21 @ 16:03:20
Postat av: Anonym

Hej!

Det var kul att hora att ni ar tillbaka i Kenya och om era erfarenheter denna gang.

Herren valsigne och bevare er!



Anki Apel

2008-09-26 @ 14:09:21
Postat av: anki apel

Hej!

Det var kul att hora att ni ar tillbaka i Kenya och om era erfarenheter denna gang.

Herren valsigne och bevare er!



Anki Apel

2008-09-26 @ 14:12:27
Postat av: angelah from kericho

Hi ma friends it has been long since you came to Kenya. pliz i really miss u guys n ope to see u once again. lots of hugs.WELCOME TO KENYA AGAIN!

2009-11-26 @ 09:50:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0