Gud (?) och bön!

Nu är det söndagkväll här i Kenya. Markus har gått och lagt sig och jag ska väl snart göra detsamma. Vår helg har varit lite annorlunda. Gatubarns-fotbollen, som brukar äga rum på lördagar, uteblev på grund av en ”miss i kommunikationen” Lite synd, eftersom jag och Markus hade stuckit dit och var väldigt taggade på att spela med dem! Idag, söndag har jag varit på sjukhuset och fått lite medicin för ett tå-sår som blivit lite infekterat. Magproblem, lite feber då och då, svullna lymfkörtlar och en försträcklig tå-värk har varit mina symptom.

Markus har varit desto mer produktiv idag – efter det att morgonens gudtjänsten var slut lyckades han med konststycket att starta en kör. Så från och med nästa lördag ska han, jag och några afrikanska killar träna in sånger, för att sedan framföra dem i kyrkan.

Det var nog vår helg, i väldigt korta drag. Utöver det ovan-beskriva har vi väl ätit och läst... typ.
Mitt nuvarande bokprojekt – Bön, spelar det någon roll? av Philip Yancey, rekommenderas varmt! Har i och för sig inte kommit så långt, och boken sätter igång fler frågor än den kommer med svar, men följande punkter har den än så länge gjort mig uppmärksam på!
  • Spelar det någon? Jesus bad...och uppmanade oss att be. Bara det borde räcka som svar när tvivlen kommer.
  • I bönen får jag vara helt ärlig med Gud.
  • I bönen får jag kalla honom Fader/Pappa
Utöver detta är ju Gud ganska, på det hela taget, rätt så mycket, helt oförståbar! (och nu följer nog de frågor och tankar om boken satt igång)

Ordet teologi? läran om Gud... kan man ha en lära om Gud? Gud, som inte på det hela taget verkar vara logisk (inom en människas ramar för logiskt tänkande)

Förstå mig rätt nu – läror och ”logier” är bra. Det är viktigt att veta vad jag tror på – i skydd mot vrångläror och dylikt... men läran om Gud?? ordet ”teologi” siktar inte lågt.

läran om Guds väsen? – kärlek, allsmäktig, bönhörande m.m. Aa, det kanske man kan ha en lära om?

läran om Guds ord(teologoslogi kan kanske vara ett namn då)? - vad säger Bibeln oss, osv. Aa den läran borde kanske också kunna existera. men... Läran om Gud?

blir det inte som att säga typ: nu har vi Gud! nu stoppar vi ner honom i teologi-lådan, och håller honom där. Och skulle inte världen och mitt liv funka si och så, och gå framåt i enlighet med ”Guden i lådan” och hans sätt att va (enligt vår teologi), då måste det vara nått fel på honom. För vi har ju en logisk lära om honom, då borde han agera efter den??

Jag vill själv läsa teologi, och tycker allt teologiskt är väldigt intressant. Och skulle man slå samman de förslagen på ”logier” som jag hade ovan kanske det lämpligaste namnet är just teologi.
Teologin har heller aldrig hävdat att man lyckats stoppa när hela Gud i teologi-lådan. Den brukar istället vara väldigt tydlig med att påpeka att ”vi inte kan veta allt om Gud och varför Han agerar (och ibland låter bli att agera) som Han gör”

Ändå, i alla fall för mig, försöker jag hitta logik i Gud och hur han handlar (har jag teologin att ”tacka”??); Varför helar Gud den ene men inte den andra? kan man be till Gud så som hon gör?? Varför känns Gud inte närvarande?? – jag gör ju precis om den där boken säger angående tillvägagångssättet i bön!

Och istället för att då acceptera att det finns brister i den så kallade teologin så beskyller jag Gud för brister...

Häromdagen gjorde Markus mig uppmärksam på en klisterlapp som satt i en Matato (en, oftast, trång minibuss-taxi) ”Relax, God is in control” med andra ord, så som David skrev: ”Be still before the Lord and wait patiently for him” Ps. 37:7

den läran - att ta de lugnt ihop med Gud, ta semester från mitt ”försök till att förstå Gud”-jobb, eller, ännu värre, ”försök till att vara Gud”-jobb och låta Gud vara just Gud, räcker väldigt långt!

Det tror jag på! – någon som inte går att fatta, någon som inte går att få ihop logisk och någon jag inte sett...
Varför ska tron vara logisk, om honom som jag tror på inte är det?? tron fyller i alla fall nått i mig, nått som inget annat lyckats fylla – det är logik nog. Och när problemen och ologiskheterna hopar sig – till det har vi fått bönen.

Vet ej vem jag citerar – men bra är det...

God has not promised
sun without rain
joy without sorrow
peace without pain

God has promised
stregth for the day
rest for the labour
light for the way
grace for the trials
help from above
unfailing sympathy
undying love

Gods strenght, light,
grace and help are
made available to us
through that great gift
of his undying love - PRAYER

Kommentarer
Postat av: Nicko

Snappade upp en bra sak här om dagen.



När jag inte längre har frågor så tror jag att jag har alla svaren. När jag har svar på allt så är jag inte längre lika beroende av Gud och går därmed åt riktningen att bli min egen gud.



Bra tanke att ha med sig som skydd mot religion och fundamentalism.

2008-09-29 @ 18:01:15
URL: http://tydlig.net
Postat av: David Ekström

Grymt thomas!!.. du har ju anlag för att bli teolog:) det märks!



Guds frid!

2008-09-29 @ 22:32:19
Postat av: sara

hej!

vi kollade på er fina film i helgen, görbra idé!

vi saknade er jättemycket, robinson är inte samma sak utan dig markus och lektionerna är inte samma sak utan dig thomas. annars hade vi det helt gott, lekte kalle kaos och pratade om david.

ni får lämna lite fotspår i gruppen på tillflykt, så blir vi glada allesammans. :)

kramar!

2008-09-30 @ 13:05:57
URL: http://brooder-makingmemories.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0